Clubinfo

Schaakvereniging "de Watertoren" is opgericht op 31 october 1977.
De vereniging begon onder leiding van voorzitter dr. Pierik met 16 leden.
Dit aantal varieerde in de loop van de jaren tussen de 20 en 30 leden.
Op het moment heeft de vereniging 22 leden.
De eerste speelavonden werden gehouden in wat tegenwoordig de Soos heet.

Twee jaar later was het 't Verlaat gereed en trok de schaakvereniging naar dit mooie gemeenschapsgebouw.

Vanaf september 2023 konden we niet langer in het Verlaat schaken, het wordt gesloopt.
Als vervangende ruimte hebben we gekozen voor het gebouw van de GKV "de Voorhof"

Vanaf september 2023 houden we onze wekelijkse schaakavonden dus in het gebouw van GKV “de Voorhof”, Voorstraat 7 in Almkerk.

Schaakbond
Vanaf het begin heeft de vereniging deel genomen aan een externe competitie in de Sticht Gooise Schaakbond, men heeft niet gekozen voor de Noord-Brabantse Schaakbond omdat de competitie daar op zaterdag plaatsvindt.
Twee maal werd de vereniging kampioen waardoor het achttal in de tweede klas van de Sticht Gooise terecht kwam en het op moest nemen tegen beste schaker van Gorcum, Zeist etc.
Enkele jaren na het eerste kampioenschap degradeerde het achttal weer naar de derde klasse waar het na een aantal jaren van wisselende successen in 1998 weer kampioen werd en dus terugkeerde naar de tweede klasse.
In 2003 werd opnieuw gedegradeerd naar de 3e klas, in 2007 werden we kampioen en promoveerden we weer naar de tweede klas.
Na een aantal jaren met twee achttallen te hebben deelgenomen aan de competitie, werd het tweede achttal wegens bemanningsproblemen uiteindelijk weer opgeheven.
In 2016 zijn we gestopt met ons achttal (te weinig liefhebbers) en zijn we verder gegaan met een viertal.

Competitiesysteem
Al vrij snel na de oprichting besloot de vereniging de interne competitie via het "keizerssysteem" te spelen.
Bij dit wedstrijdsysteem spelen spelers tegen elkaar die meestal even hoog op de ranglijst staan.
Bij winst krijgt men de punten van de tegenstander erbij.
Kan men een avond niet komen dan krijgt men toch 1/3 van de eigen punten erbij.

Kampioenen
Het heeft weinig zin om al de kampioenen in de loop van de jaren te noemen.
Echter, de leden die vanaf het begin van de oprichting bij de vereniging schaakten, herinneren zich nog wel de jarenlange strijd tussen Bruun van de Laar en Kees van Noorloos, die om de beurt een aantal jaren onderling streden wie er kampioen werd.
De huidige kampioen is Antoine Hoevenaren.

Vanaf het begin is de vereniging zeer aktief geweest met jeugdschaak.
In de eerste jaren werd schaakles gegeven aan 30 a 40 jongens en meisjes.
Verder speelden zij ook in competitieverband tegen de jeugd uit Nieuwendijk, Dussen , Meeuwen en Werkendam.
Helaas bestaan de jeugdafdelingen van Nieuwendijk, Dussen , Meeuwen en Werkendam niet meer.

Onze vereniging heeft het afgelopen jaar aan 54 leerlingen schaaklessen gegeven.